5 MINUTES OF SELFCARE

Selfcare is een heel hip iets geworden om te doen en tegenwoordig lijkt het wel alsof je veel tijd en geld nodig hebt om het juist te doen. Voor mij geldt dit helemaal niet, het is natuurlijk leuk om bij lush een dure bruisbal te gaan kopen voor in je bad maar echt nodig is het niet. Ik geef je enkele voorbeelden van hoe ik selfcare dagelijks toepas zonder dat ik er geld aan moet geven en zonder dat ik er een uur tijd voor moet maken.

IN- EN UITADEMEN

Iets dat ik elke dag doe is minstens 5 minuten stilzitten, mijn ogen sluiten en gewoon in- en uitademen. Dit helpt mij vooral heel erg als ik mij overprikkeld voel, wanneer alles even te veel is. Ik ga gewoon zitten, zet een timer op 5 minuten en begin mijn ademhalingen te tellen, wanneer ik aan 10 kom, begin ik weer opnieuw tot mijn alarm afgaat. Soms raak ik tussendoor mijn tel wel eens kwijt omdat mijn gedachten afdwalen, als dat gebeurt begin ik gewoon weer bij 1. Je kan natuurlijk ook een geleide meditatie doen of een grondingsoefening, maar voor mij is dit een hele goeie manier om mijn hoofd leeg te maken omdat ik mij alleen hoef te focussen op het tot 10 tellen.

DOE EEN DANSJE

Geen betere manier om je dag goed te beginnen. Zet je favoriete liedje op en dans. Maakt niet uit hoe je eruit ziet, want niemand kan je zien. Gewoon even alles losgooien en je begint je dag met een grote glimlach op je gezicht.

SCHRIJVEN

Ik probeer elke dag iets in mijn journal te schrijven, maakt niet uit wat. Soms schrijf ik over mijn dag, soms gewoon over iets dat in mijn hoofd speelt, soms maak ik een lijstje van dingen waar ik dankbaar voor ben. Dit hoeft allemaal niet veel tijd te kosten, op 5 minuten heb je meestal al wel redelijk wat geschreven. Het is een ideale manier om je hoofd leeg te maken of om dingen op een rijtje te zetten.

KNUFFELEN MET JE HUISDIER

Even alle aandacht aan mijn huisdieren geven maakt mij elke dag weer gelukkig, het is trouwens ook wetenschappelijk bewezen dat je rustiger wordt door een dier te aaien. Aaien en knuffelen met een dier zorgt ervoor dat het stofje oxytocine in je lichaam vrijkomt. Dit verlaagt je hartslag, bloeddruk en stressgevoel. Je gaat je dus vanzelf rustiger voelen.

MAAK EEN SELFCARE FOTOALBUM

Ik heb op mijn gsm een album met allemaal foto’s waar ik blij van word. Foto’s met vrienden en familie, van onze huisdieren, onze moestuin, grappige foto’s van het internet, mooie quotes. Hier kijk ik regelmatig eens in, zeker op de momenten dat ik me niet zo goed voel.

DRINK EEN GLAS WATER OF EEN KOP THEE

Heel veel mensen drinken veel te weinig water op een dag, simpelweg omdat ze er niet aan denken. Probeer je bewust te zijn van hoeveel je drinkt en aan een minimum van 1,5 liter te komen. Je lichaam heeft het zo hard nodig en het is eigenlijk basic selfcare. Door genoeg te drinken kan je lichaam optimaal werken en heb je meer energie.

Wat is jouw makkelijke selfcare tip?

xx. Isabelle

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties

  1. En meer moet dat niet zijn…. Dat schrijven moet ik echt terug inplannen, ik ben al blij als ik aan vijf minuutjes mediteren geraak tegenwoordig.
    Dat van dat fotoalbum is wel een goeike 🙂 zeker dezer tijden, nu je de mensen die je graag ziet niet irl kan zien.
    Leen heeft laatst dit geschreven…Plantjes in huisMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.